Thursday, June 3, 2010

Coba...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Waktu ni semua sedang bercuti selepas berhempas pulas mengharungi cabaran peperiksaan. Selepas peperiksaan saya berdepan dengan rutin seorang guru...menyemak kertas jawapan. Satu kerja yang kadang-kadang menuntut banyak kesabaran dan ketabahan. Mesti ada yang bertanya kenapa? Jawapan saya mudah saja...kerana saya perlu berfikir di mana silapnya? Apa lagi yang perlu? bagaimana lagi nak diajar? dan, dari mana lagi nak saya cari markah untuk pelajar? Kalau berfikir dah penat, apatah lagi bertindak...

Seorang guru sentiasa mengharapkan yang terbaik daripada para pelajarnya. Tetapi hakikatnya, tidak ada seorangpun pelajar yang sempurna. Bah kan sempurna itu tidak pernah menjadi sifat manusia. Betulkan? Dalam pada saya berfikir, saya juga bersyukur sebenarnya. Peningkatan pada saya tidak boleh terlalu diukur dengan angka atau markah. Mungkin ada pelajar saya yang masih tidak cemerlang, masih berada pada tahap biasa, masih gagal...tapi jika itulah pencapaian terbaik mereka, saya masih boleh bergembira.

Kadang-kadang kesempurnaan boleh menyebabkan kita kecewa. Betul kita ingin mencapai bintang di langit, tapi kita jangan lupa kaki yang masih berpijak di bumi. Kita boleh bermimpi, tetapi untuk menjadikan mimpi itu realiti...kita perlu bangun. Saya berusaha agar pelajar-pelajar saya menyedari hakikat itu. 100 markah itu banyak, payah hendak diperoleh...kan? Bingung nak mendapatkannya...maka, lihatlah dengan cara yang lebih mudah. Dalam Sejarah 1 STPM contohnya, 25 markah setiap soalan. Daripada 25 markah, apa lagi pecahannya? 5 markah pendahuluan dan kesimpulan dan 20 markah isi. Macam mana nak dapatkan 20 markah isi? setiap isi memperuntukkan 3 markah, maka kita perlu lebih kurang 6-7 isi. Lebih mudah kan? Begitulah

Kalau 30 markah untuk kefahaman BM SPM itu payah, maka pecahkan kepada soalan-soalan kecil. Prosa moden misalnya. 3 soalan akan membawa 9 markah. Satu jawapan yang betul akan memberi 3 markah. Tidakkan 3 markah itu susah kalau kita betul-betul berusaha.
Tetapi, ada pelajar yang tidak hiraukan itu semua. Perkara inilah yang amat merisaukan dan memberi rasa kecewa kepada saya sebagai seorang guru. Bukan kerana pelajar yang tidak pandai, tetapi kerana sikap yang tidak mahu mencuba. Tidak mahu bersusah payah. Malang sungguh...

Saya selalu berpesan kepada pelajar saya, akal merupakan anugerah Allah s.w.t yang tidak ternilai. Bagaimanapun, nikmat yang tidak disyukuri boleh luput...itu hakikat. Kalaulah berfikirpun kita tidak mahu...akhirnya kita jadi jahil @...(tak sampai hati nak sebut). Apabila kita jahil maka kita terpaksa menggunakan kudrat tulang empat kerat. Sampai bila? Akhirnya kita akan melihat bekas anak murid yang bekerja membanting tulang kerana dulu semasa di bangku sekolah tidak mahu berfikir...

Bagaimanapun saya tidak menolak takdir, kalau itulah ketentuan nasib. Tapi...Tuhan juga sudah berjanji bahawa nasib kita tidak akan berubah sehinggalah kita berusaha mengubahnya. Tuhan juga sudah berpesan, 'mintalah, dan akan ditunaikan'... Jadi? apa lagi? Mungkin kita ini terlalu manusia untuk merendah diri dan mengakui bahawa kita perlu berusaha lebih keras, berdoa dan meminta agar laluan kita dipermudahkan Allah...entahlah, kadang-kadang saya tidak habis berfikir untuk mencari jawapannya.

Apa-apapun, setelah berusaha sehabis daya, maka kita perlu reda dengan apa yang kita terima. Pasti ada hikmah di sebalik setiap sesuatu yang berlaku pada diri kita. Saya sebagai seorang guru pastinya berusaha sehabis daya dan cara saya untuk membantu membimbing pelajar saya. Saya yakin kalau pelajar itu mahu berjaya, maka dia perlu terlebih dahulu mencuba dan berusaha. Selagi keinginan itu tidak ada, kesedaran itu tidak juga tidak ada maka...apa yang disemai, maka itulah yang dituai.

Kepada para pelajar, berusahalah. Cubalah... pasti ada kegembiraan buat orang-orang yang tekun dan sabar, InsyaAllah.

4 comments:

Cikgu Aina said...

cuba dulu...usaha bukan sekadar berkata. ok?

shayful said...

ya,mmg btul..yg penting usaha dan sabar dgn sgala dugaan..insyaallah akn berjaya..hehe

taSha said...

ada sedikit teraSa hehehe..
tpi mudah2an la kami berubah kaN ciKgu..

Cikgu Aina said...

InsyaAllah...sebelum perubahan boleh berlaku, kita mesti terlebih dahulu faham akan perubahan yang ingin dilakukan dan dihasratkan... Sikit-sikit lama-lama jadi bukit okay?