Thursday, September 30, 2010

Lena Diulit Intan...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera,

Agak lama tidak menulis sesuatu di ruangan ini, alasan biasa? halangan masa, banyak kerja dan...mmmmm 1001 alasan boleh dicipta. Namanya juga alasan kan? Dulu saya pernah meminta pelajar saya yang tidak menyiapkan kerja rumah menyenaraikan 100 alasan sahaja untuk kerja yang tidak disiapkan. Pelajar itu hanya mampu menyenaraikan sekitar 20 alasan sahaja. Dia hanya menggeleng-gelengkan kepala, mengangkat bahu dan berkata 'entah, tak tahu...' (semua ini penyakit berjangkit yang mesti dihindar...BAHAYA!!!) Pengajaran daripada peristiwa tersebut, adakalanya kita tidak boleh mencari alasan yang cukup dan betul-betul kukuh atas setiap perbuatan kita. Betul kan? Maka, kita janganlah terlalu beralasan...jangan mengambil ruang yang terlalu banyak untuk bermalas-malas, kerana kesannya kita juga yang menanggung.

Sedar atau tidak tinggal beberapa minggu sahaja peperiksaan awam sekolah menengah bermula. PMR pada 5 Oktober, manakala SPM dan STPM pada 23 November. Sudahkah anda betul-betul bersedia? Atau anda masih mencari dan tercari-cari alasan untuk memaafkan sikap buruk tidak mahu belajar yang ada pada diri?

Di Malaysia,peperiksaan seperti PMR apatah lagi SPM dan STPM tidak boleh dipandang remeh. Apatah lagi dilihat sebelah mata.Perjalanan hidup seseorang pelajar itu ada tangganya, ada laluannya. SPM atau STPM merupakan tangga teratas sebelum anda boleh menjejak kaki ke tangga universiti, dan seterusnya melangkah ke alam pekerjaan seperti yang anda impi-impikan. Kalau anda ingin menjadi seorang yang berjaya, maka anda perlu bersedia berdepan dengan peperiksaan dan seterusnya berusaha untuk mendapatkan kecemerlangan.

Segala rasa resah, gundah atau 'tension' adalah lumrah dalam kehidupan manusia. Andai anda tidak merasa kerisauan itu...anda wajar berasa RISAU. Namun janganlah sampai anda terjerat dengan rasa resah itu sehingga semuanya kelam kabut. Anda perlu yakin diri. Tanpa keyakinan itu, anda boleh menderita di dewan peperiksaan. Oleh yang demikian, kita perlu bersedia bukan hanya dari segi fizikalnya sahaja, tetapi juga mental dan spiritual. Selepas kita berusaha, kita berdoalah mudah-mudahan segalanya berjalan lancar. Mohon restu ibu bapa dan guru-guru. Semua itu perlu dalam memberi kita keyakinan dan ketenangan.

Pada kesempatan ini, suka saya menyeru kepada anak-anak murid dan adik-adik pelajar agar bersiaplah sebaiknya. Jangan sampai kita ketinggalan. jangan nanti pada saat orang lain sampai ke bulan, kita masih lena diulit intan. Janganlan takut akan kegagalan sedangkan kita belum pun mencuba.Berusahalah...Jika kita fikirkan boleh, kita pasti boleh melakukan. Manfaatkan peluang yang ada kerana kita tidak tahu sama ada akan ada peluang kedua buat kita.

Ingat lagi Gemuruh-Faizal Tahir? 'gemuruh jiwa, semangat membara...dari puncak ingin ke angkasa...' Jadikan kenyataan.
Ingat lagu The Climb-Miley Cyrus? 'there's always going to be another mountain, I'm always going to want to make it move...'

Mudah-mudahan semua urusan kita dipermudahkan, di dunia dan di akhirat. InsyaAllah.

No comments: