Thursday, January 21, 2010

Iktibar Sang Kura-kura...

Assallamualaikum, / Salam sejahtera

Pernah dengar cerita kura-kura berlumba dengan Arnab Kan? Ada banyak iktibar dari cerita tersebut yg boleh dicontohi pelajar.
Eeeikk…jangan silap bukan suruh jadi kura-kura atau tidur macam si Arnab…itu lain urusan.
Soalan pertama? Kenapa Kura-kura boleh menang? Jawapannya mudah saja. Kerana Kura-kura sedari awal sudah berniat untuk menang. Kemudiannya dia istiqamah dalam usahanya untuk menang itu.
Para pelajar juga boleh menang jika mengambil pengajaran daripada usaha gigih kura-kura itu.
Caranya?
1. Betulkan Niat.
“Setiap amal bermula dengan niat. Setiap orang akan mendapat apa yang diniatkan”[Riwayat Bukhari dan Muslim]
Buangkan niat-niat yg tidak baik. Ingatlah bahawa hanya anda yg mampu menggerakkan usaha anda untuk mencapai kecemerlangan.
Betulkan niat untuk belajar bersungguh-sungguh.

2. Kawan Baru.
Berkawanlah, tetapi usahakan untuk berkawan dengan orang yg baik-baik sahaja: rajin belajar, baik akhlaknya,ringan tulang, rajin beribadat, dan tidak menyusahkan orang. Cubalah sebaik mungkin untuk bekerjasama,bertolak ansur,tolong-menolong dengan kawan-kawan.

3. Jaga Nama Baik Sekolah.
Pupuk rasa sayang dan bangga terhadap tempat anda belajar. Pertahankan nama baik rumah kedua anda. Sekolah member perlindungan kepada anda sekurang-kurangnya 7 jam sehari.

4. Sayangi Guru.
Tanamkan rasa ikhlas dan berlapang hati terhadap guru.Berilah penghormatan selayaknya dan jangan berburuk sangka. Sukailah semua guru terutama yg mengajar anda.Ucapkan terima kasih dan mohon halalkan ilmu yg diajarnya. Mohon doa kejayaan daripada guru anda.

5. Sukailah Semua Subjek.
Agak sukar mungkin,tapi semua subjek sama penting. Lengkapkan diri anda dengan buku teks, buku rujukan, buku nota, buku latihan dan soalan peperiksaan lepas. Kalau mampu ambillah tuisyen, kelas tambahan di sekolah jangan pula di abaikan. ‘Study group’pun bagus dibentuk untuk memudahkan anda belajar.

6. Sertai semua aktiviti sekolah.
Kenapa? Sekolah menyediakan pendidikan yg holistic (menyeluruh) buat anda. Setiap aktiviti yg dirancang pasti ada manfaatnya.

7. Cergas dalam Kokurikulum
Aktiviti ko-kum sebenarnya mengajar anda hidup bermasyarakat, memiliki kemahiran tertentu dan mengembangkan skop pemikiran anda. Pasti peluang ini tidak boleh dibiarkan begitu saja…

8. Mengurus Beg Sekolah.
Beg sekolah umpama bekalan senjata bagi seorang askar yg menuju ke medan pertempuran. Pastikan beg anda diisi dengan segala kelengkapan tapi…untuk keperluan belajar saja. Barang-barang yag tidak berkenaan…`sorry’, Tinggalkan saja.

9. Membina Imej Diri.
Ya, penampilan diri pelajar yg mahukan kecemerlangan mesti dijaga.
i.Imej Fizikal-kebersihan

ii.Imej Pakaian dan Aksesori-jangan pula salah sangka, PAKAIAN SERAGAM!Ko-kum,sukan…ikut keperluan dan peraturan sekolah.

iii.Imej Akhlak – Budi bahasa amalan mulia, bahasa jiwa bangsa…jelas,kan?

10. Siap Siaga Dalam Kelas.
Bersiaplah 10 minit sebelum kelas bermula.Sediakan semua keperluan pembelajaran sementara menunggu guru masuk.Amalkan sikap bersungguh-sungguh,cergas,aktif semasa belajar.Tanya apa-apa yg kurang faham. Buat kerja dengan cepat,tepat dan cemerlang. Jangan buat kecoh dan tidak perlu keluar terlalu kerap.

11. Ulang kaji.
Gunakan masa terluang di sekolah untuk mengulangkaji pelajaran. Dengan cara ini anda ada lebih banyak masa untuk belajar topic baru pada sebelah malam di rumah.

12. Jaga Pemakanan.
Otak memerlukan bekalan oksigen yg segar untuk cergas.Caranya? Sarapan, makan waktu rehat, tapi…jangan terlalu kenyang. Nanti mengantuk.
Elakkan makanan ringan yg tidak berzat;yg mengandugi bahan kimia dan yg dihasilkan dari bahan yg tidak bersih atau haram.Banyakkan minum air kosong/mineral.

13. Jangan Terlibat Dengan Keganasan.
Jauhi…
i.Keganasan Tahap Awal :dimulai dengan aktiviti menconteng dan menyalahgunakan kemudahan awam,dan diikuti dengan ponteng…

ii. Tahap Pertengahan : Tabiat merokok,mula bergaul dengan rakan berlainan jenis, bergurau melampau, melawan guru, berdendam dan pelbagai akhlak buruk yg lainnya.

iii. Tahap Kronik : Terlibat dengan gengsterisme,buli,membawa senjata,menghisap dadah,mengedar bahan lucah dan terlibat dengan seks bebas. (Na`uzubillah).

Persiapan awal tahun yg baik akan memberi ruang yg luas untuk anda menggarap ilmu dengan selesa,mudah dan cepat. Anda memiliki tapak yg kukuh. Dengan tapak yg kukuh, ilmu mudah melekat di minda. Insyaallah.

Jadi ? Apa tunggu lagi? Perjalanan yang jauh bermula dengan satu langkah…Seperti Sang Kura-kura, Yakin boleh dan gigih mencapai apa yg dihajatkan.

Selamat Berjaya.

No comments: