Tuesday, January 26, 2010

Penangan Cinta

Assalamualaikum w.b.t

Dulu...saya ada seorang pelajar yang pada saya cukup istimewa. Kenapa? kerana dia cukup payah disuruh menulis karangan. Waktu itu dia tingkatan tiga. Muda benar. Setiap kali mahu membuat latihan, ada saja masalahnya. Tak ada pen, buku tertinggal, sakit perut,pendek kata, seribu satu macamlah alasannya. Kesannya, setiap kali masuk ke kelas saya akan membawa banyak peralatan sebagai bahan bantuan mengajar. Macam 'Inspector Gadget' pula. Apa-apa yang dia tak bawa pasti saya sediakan. Akhirnya, dia mula mengarang. Setengah pengsan (rasanya...)saya menyemak karangannya. Macam-macam ada! Akhirnya karangan dia banyak ditanda dengan warna merah. Dia tetap selamba. Saya tegur, dia angguk, saya betulkan...dia angguk juga.Suruh buat semula, dia geleng pulak. Begitulah kisah saya dengan dia. Dia memang istimewa kerana karenahnya selalu menjadi cabaran kepada saya. Tapi, saya tetap mengajar dia sehabis daya meskipun kadang-kadang dia terlalu kurang usahanya.

Mahu dijadikan cerita, suatu hari ada pelajar datang berjumpa saya memaklumkan pelajar saya ponteng sekolah. Sememangnya rekod kedatangan pelajar ini tidaklah secemerlang mana. Namun, selagi dia masih mahu ke sekolah ,pada saya dia masih mahu belajar. Saya melihat pelajar saya mula bermenung, tak banyak bercakap. Hasil kerjanya masih begitu juga (tetapi pada saya sudah semakin baik). Saya mula risau, diusik pun dia tidak memberi respons seperti selalu. Semasa saya mengajar, dia mula memberi perhatian berbanding sebelumnya. Dalam diaam-diam pastinya saya bersyukur.

Seperti selalunya, saya mula mencari tahu. Kebetulan saya mengganti kelas tersebut pada suatu waktu. Saya mula bertanya sambil bercerita-cerita. Kebetulan waktu itu kami di perpustakaan. Dia membisu saja. Saya pula tidaklah mahu memaksa. Biarlah...nanti kalau dia bersedia,pasti dia mahu bercerita.Dia semakin kerap tak datang. Waktu petang pun dia ponteng.Kelas tambahan tak mahu datang. Saya bertanya kepada adiknya, jiran sekampungnya, tapi semua memberi jawapan yang klise "entah", "tak tahu cikgu..."

Suatu hari saya dipanggil oleh guru kelas pelajar saya tadi. Katanya anak emas saya lari lagi...tapi kali ini begnya ditinggalkan. Helah biasa pelajar. Saya mula membelek isi perut beg pelajar saya. Satu demi satu bukunya saya periksa. Mata saya melihat buku BM yang agak lusuh. Ada juga buku baru. Maklumlah bekalan buku saya tidak pernah habis. Saya menyelak lembaran buku BM pelajar saya. Saya senyum sendiri melihat tulisannya. Tiba-tiba sekeping kertas yang berlipat kemas terjatuh dari buku latihan tersebut. Mulanya mahu saya abaikan, tapi hati saya meronta untuk melihatnya.

Lipatan itu saya buka...

`Ke hadapan yang dingati selalu...'
Wah...berderau darah saya selepas membaca surat itu. Airmata saya menitis.
Surat itu pantas diambil oleh guru kelasnya. Guru disiplin terkedu melihat saya. Dia juga turut membaca surat luahan hati pelajar tadi. Sungguh tidak saya sangka...

Dalam pada saya membuat refleksi kendiri...Bilik kecil itu bergema dengan derai tawa kawan-kawan . Saya melihat telatah mereka sambil tersenyum. Airmata sudahpun diseka. Saya biarkan mereka terus ketawa. "Inilah budak sekarang, kecil-kecil lagi sudah ada hati mahu bercinta"dengus guru disiplin. "Tapi aku tak faham kenapa kau menangis Aina?"tiba-tiba dia bertanya. "Aina kecewa kerana surat itu tidak ditujukan untuknya..."gumam guru kelas. Saya tersengih sendiri mendengar ungkapan itu.

"Aku terharu lah..." "Kenapa?"hampir serentak mereka bertanya. "Selama aku mengajar dia BM, aku tak pernah nampak dia buat karangan yang baik. Pasti ada kesalahan yang perlu aku betulkan. Tapi, surat dia kali ini...tak ada salahnya. Itu yang aku kagum tu. Aku tak kira lah kalau dia menyalin atau meniru untuk menulis surat itu. Tetapi sekurang-kurangnya dia tahu keperluan menulis dengan betul.Pada aku itu sudah bagus." "Hai...tak faham aku cikgu perempuan ni, itu pun nak menangis"ucap guru disiplin dengan nada memerli. "Pembetulan, aku tak nangislah. Sekadar menitiskan airmata terharu saja"

Begitulah penangan jatuh cinta kepada pelajar. Bahasa bukan setakat kita berbicara, tetapi kebolehan meluah rasa melalui penulisan. Sehebat manapun kita berkata kalau tidak mampu menterjemahkannya ke dalam tulisan pasti tidak ke mana. Pelajar saya yg seorang ini, akibat cinta akhirnya telah berusaha menulis surat cinta yg sempurna. Kenapa?kerana dia tahu keperluan menyampai rasa hatinya dengan betul. Dia tahu, kalau dia menghantar surat seperti karangan biasa yg ditulisnya...pasti hasilnya kecewa. Kan?

Kepada para pelajar, apa yang pasti ialah perubahan hanya boleh berlaku jika ada keinginan dan keperluan untuk berubah dari dalam diri sendiri. Mudah-mudahan kisah pelajar istimewa saya memberi pengajaran. Cinta boleh mengubah kita. Syaratnya berubahlah kepada sesuatu yang lebih baik. Insyaa.llah

No comments: