Friday, April 9, 2010

Berusahalah...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera,

Begitu cepat masa berlalu, sedar tak sedar kita sudah berada dalam bulan April.Pejam celik...sudah agak jauh melangkah. Kepada yang masih tidur...bangunlah. Jangan nanti kita berada dalam gugusan mereka yang rugi...kan?

Kali ini saya ingin berkongsi cerita dengan anda. Saya selalu berhadapan dengan pelajar yang sangat rendah keyakinan dirinya. Nak kenal mereka? senang saja, kalau berada di luar kelas...suara mereka "very loud and clear...".Kita tak perlu meminta mereka mengulang apa yang dikata. Sebaliknya apabila mereka berada dalam kelas...aduhai, kadang-kadang saya menyangka kalau-kalau saya ada masalah pendengaran. Begitulah. Sering saya bertanya 'kenapa?'...jawapannya? pelbagai...

Pelajar selalunya mengatakan mereka malu, takut salah, nanti kena gelak...takut kena marah...dan macam-macam lagi. Betul juga, mereka berhadapan dengan guru yang juga manusia biasa, bukan malaikat. Mereka juga terpaksa berdepan dengan ramai pelajar yang juga ada pelbagai karenah...mana berani, kan?

Selalu saya berpesan kepada anak murid saya, rasa takut itu lumrah...ragu-ragu juga biasa. Tapi jangan sesekali putus asa. Jangan berburuk sangka dengan guru...jangan malu dengan kawan-kawan, kerana kita semua manusia biasa. Tak pandai?tak tahu? sebab itulah kita pergi ke sekolah kan? kalau dah pandai, pasti anda sudah berada di tempat yang lain, universiti barangkali, bekerja mungkin...tapi, hakikatnya kita semua berada di sekolah.

Tidak ada seorang gurupun yang tidak mahu melihat anak muridnya berjaya. Saya pasti tidak ada guru yang merencanakan kegagalan muridnya...(kalaupun ada...dia pasti ada alasannya sendiri dan dia bertanggungjawab sepenuhnya...di sini dan di sana...)Semua guru seboleh mungkin mahu memastikan murid-muridnya berjaya. Cuma taktik dan strateginya berbeza. Anda harus ingat, kami guru-guru bukan berurusan dengan benda yang tidak bernyawa,sebaliknya insan yang punya akal, fikiran dan hati budinya sendiri. Atas sebab itu jugalah kami guru-guru perlu bersedia dengan segala keadaan luar jangka yang dihasilkan dari kebijaksanaan para murid.

Apa yang cuba saya kongsikan ialah...kita seharusnya melaksanakan apa yang sepatutnya kita kerjakan. Sebagai pelajar, belajar. Sebagai guru, mengajar...elemen-elemen lain di sekeliling kita itu sekadar rempah ratus yang menyedapkan cerita. Jangan kita hilang tumpuan...Keyakinan diri sememangnya tidak boleh dibeli...keyakinan diri perlu dipupuk, disemai,dibaja agar hasilnya boleh kita tuai kelak. Kepada rakan-rakan guru,bantulah anak-anak kita mengenal jalan mereka yang sebenar. Kepada anak-anak(murid-murid), jangan angkuh dan jangan bangga dengan kejahilan yang tidak memberi kita apa-apa selain kesusahan. Bantulah diri kamu untuk menjadi insan yang lebih baik. Sesungguhnya nasib akan berubah jika kita berusaha mengubahnya...berubahlah atas kesedaran dan keinsafan,insyaAllah kelak kita akan berjaya.

No comments: