Saturday, March 20, 2010

kegembiraan

Assallamualaikum w.b.t dan salam sejahtera

Baru-baru ini saya menerima titipan salam dari bekas pelajar yang secara ringkasnya mahu mengucapkan terima kasih kerana telah mendidiknya sehingga berjaya dalam peperiksaan dan seterusnya dalam hidup. Saya juga telah menerima dakapan-dakapan bekas pelajar yang begitu teruja dengan keputusan peperiksaan masing-masing. Tidak lupa yang menitis air mata kala menunjukkan keputusan, bah kan ada juga bekas pelajar yang meluah kesedihan mengenang masa lalu yang disia-siakan.

Ungkapan 'terima kasih' terngiang-ngiang di telinga, maklumlah saya sudah mengajar sejak 1992 lagi. Entah mengapa saya tersentuh dengan pengakuan seorang bekas pelajar saya yang secara tulusnya memberitahu betapa dia malu mahu mengungkap terima kasih kepada saya secara bersemuka. Kenapa? kerana dia beranggapan bahawa selama saya mengajarnya, dia merasakan dirinya pelajar yang bermasalah. Nama pelajar ini sememangnya sentiasa bermain di bibir saya ketika berada dalam kelas. Sebenarnya bukan kerana dia bermasalah seperti yang disangkanya. Sebenarnya saya lebih melihat potensi dirinya yang dikaburi dengan telatahnya yang sering tidak fokus dalam kelas.

Kepada semua pelajar dan juga bekas pelajar yang dikasihi...sebenarnya saya sebagai seorang guru juga dengan rendah diri dan rendah hati mahu mengucapkan terima kasih kepada anda semua. Siapapun anda, terima kasih kerana memberi cabaran dan juga kegembiraan kepada kepada saya. Benar keputusan pepeiksaan itu memberi kegembiraan, tapi sebenarnya mengenali anda (mungkin hari ini sebahagiannya sudah tidak dapat diingat...) berpeluang mendidik anda merupakan satu kegembiraan buat saya. Mungkin anda tidak percaya tetapi itulah hakikatnya. Siapa seorang guru tanpa anak muridnya.

Pada saya anak murid itu umpama berlian, perlu dicari di perut bumi, di suatu tempat yang hitam, gelap dan sempit (tapi kita semua berasal daripada tanah kan?).Kemudiannya perlu dicuci, dicanai,dipotong, digilap (sengsara tu...) dan hasilnya barulah boleh dipamer dengan nilai yang tak perlu dipertikai. Begitulah.

Akhirnya, terima kasih kerana sudi memberi peluang kepada saya mengajar anda. Terima kasih juga kerana anda mengajar saya untuk lebih mengenal diri, mengenal dan menghargai hidup. Ilmu yang baik merupakan ilmu yang berguna untuk kebaikan hidup. InsyAllah.

No comments: