Sunday, March 14, 2010

Redalah...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera

Akhirnya penantian berhubung keputusan peperiksaan terutamanya SPM sudahpun berakhir. Sehari dua sebelum diumum, pastinya kita gundah-gulana. Pelajar gundah memikirkan keputusan yang bakal diperoleh, guru-guru juga gundah akan hal yang sama. Kenapa? kerana kita punya harapan. Siapa yang tidak mengharap maka dia tidak berasa apa-apa...kan?

Saat pelajar mendapat keputusan, pelbagai reaksi yang kelihataan. Perasaan saya sebagai seorang guru juga pelbagai. Reaksi pelajar...Ada yang sudah menjangka, ada yang di luar jangkaan, dan...ada yang kesasar. Apapun keputusannya, syabas dan tahniah. Pada waktu ini kita perlulah reda dengan keputusan yang kita terima. Baik atau sebaliknya, pasti ada hikmahnya.

Keputusan yang baik dan cemerlang pastinya melorong laluan belajar yang lebih mudah , namun di luar sana cabarannya pasti juga lebih hebat. Maka persediaan untuk berjuang juga perlu hebat. Kepada yang mendapat keputusan yang sederhana pula, masih ada ruang untuk terus berjuang...mungkin kembali ke sekolah sebagai pelajar tingkatan enam, atau boleh juga ke kolej swasta jika ada kelebihan dari segi wang ringgit. Kepada kumpulan yang tidak menyerlah pula, hal ini bukanlah akhiran untuk sebuah perjuangan. Anda telah diberikan suatu pengajaran berharga...'apa yang kita tanam, itulah yang kita tuai...'.

Saya selalu berpesan kepada anak-anak didik saya, 'kalau tangan kita yang mencencang, maka bahu kitalah yang akan memikul'. Peribahasa itu sangat bertepatan dengan situasi menerima keputusan peperiksaan ini. Jangan nanti kita 'sudah terhantuk baru terngadah...'Bukan apa, kadang-kadang kita suka menuding jari tanpa terlebih dulu mencermin diri...kan?

Mudah-mudahan kita diberikan kelapangan hati menerima keputusan kita, mudah-mudahan juga kita mendapat kebaikan daripada keputusan tersebut. Sama-samalah kita memperbaik diri, berusaha lebih gigih lagi dan jangan sesekali kenal erti putus asa dalam mencari kejayaan di dunia dan di akhirat. Semoga kita termasuk dalam golongan insan yang berjaya..Insyaallah.

No comments: