Wednesday, March 3, 2010

Pilihan...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera,

Agak lama tidak berkongsi cerita, maklumlah keadaan tidak begitu mengizinkan. Kesibukan mula menghambat, maka saya perlu mengatur senarai perkara-perkara penting yang mesti didahulukan. Menulis di sini malangnya tidak termasuk dalam senarai. :)

Bagaimanapun, saya melorong sedikit waktu untuk bercerita. Dalam hidup kita kena bijak membuat pilihan. Tidak semestinya dalam perkara-perkara 'major' saja. Hal-hal yang kecilpun kadang-kadang jika tidak dipilih-pilih dan diatur dengan baik, akan memberi kesan yang besar dalam kehidupan kita. Contohnya menonton TV. Perkara yang 'simple' saja, kan?tapi jika perkara kecil itu kita jadikan kemestian, tidak boleh tidak, tidak boleh 'miss' dan sebagainya...kesannya? kita boleh terganggu, masa belajar, masa makan, masa tidur...dan sebagainya. Maka, kita perlu belajar tentang kos melepas. Bukan melepas angin...tapi melepaskan keinginan terhadap sesuatu andai ianya tidak perlu. Di sinilah seninya membuat pilihan. Sebab itulah Tuhan bagi kita cuma 2 mata, 2 telinga, 2 tangan, 2 kaki, satu mulut....(dan macam2lah nikmat yang diberi hingga kadang-kadang lupa disyukuri...) Cuba minta lebih...apa jadi? Istimewa tu...

Pernah pelajar saya yang datang semasa mengambil keputusan peperiksaan awam dengan bangga memberitahu betapa dia masih lulus kertas saya meskipun dia tidak datang ke sekolah. Pelajar itu mahu menunjukkan bahawa dia sebenarnya pandai. (Saya akui kadang-kadang saya dilabel pelajar sebagai jahat kerana saya selalu terlalu berterus terang). Saya mengucapkan tahniah kepada pelajar itu dan mengakui bahawa dia sememangnya pandai. Cuma, pilihan pelajar itu pada saya tidak cukup bijak. Saya bertanya kepada pelajar tadi sama ada dia pernah membayangkan keputusan yang mungkin diraihnya jika dia pergi ke sekolah setiap hari? Kalau asyik ponteng boleh lulus, sudah tentu kalau sekolah setiap hari pelajar ini boleh cemerlang. Malangnya saya tidak pernah mendapat jawapan daripada pelajar itu...

Berbalik pada pilihan dalam hidup, selalunya kita cenderung kesal atas sesuatu yang telahpun berlalu. Tanya diri kenapa? jawapannya mudah saja kerana semasa membuat pilihan kita tidak cukup pertimbangan. Kawan saya kata 'terjun melintang' (di mana dia jumpa istilah itu...saya tidak pasti)Maka, dalam apa sahaja yang kita lakukan pastikan itulah pilihan terbaik...dan yakinlah pada keputusan pilihan itu.

Sebab itulah selalu disebut orang, tidak ada orang merancang untuk gagal tetapi perancangan yang tidak baik pasti menyumbang kepada kegagalan, kan?

Hidup kita ini atas pilihan kita sendiri, maka pilihlah dengan bijak dengan harapan kita akan mendapat kebaikan daripada pilihan kita itu. Insyaalah.

No comments: