Monday, March 8, 2010

Percayalah

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera,

Sehari dua ini hati begitu tersentuh dengan kejadian dera yang menimpa anak-anak kecil yang tidak berdosa. Sebagai seorang ibu, tidak dapat saya bayangkan bagaimana remuk redam hati ibu yang kehilangan.

Kalau diteliti...kita berasa pelik sendiri, siapakah yang sanggup menganiaya budak yang tidak berdaya???tapi itulah hakikatnya. Dalam sedih dan terharu, saya berasa jelak...semua pembunuh itu dikaitkan dengan dadah dan arak. Mahu tidak mahu kita berdepan dengan generalisasi yang klise, manusia akan hilang kemanusiaannya di bawah pengaruh dadah dan alkohol! Siapa yang boleh menafikan kenyataan itu? Oleh yang demikian, arak dan dadah itu dikategorikan sebagai NAJIS...Kenapa? memudaratkan,membawa kemusnahan...dan segala-gala yang buruk. (Untuk aspek perubatan...itu cerita yang lain.)

Persoalannya? kenapa ada pihak khususnya remaja yang begitu bangga kerana mereka menghisap rokok, meminum arak, menggunakan dadah...adakah itu lambang kemajuan? adakah itu lambang generasi 'up to date' ? Minta maaf banyak-banyak, pada saya itu semua salah. Segalanya tak betul, sebaliknya lambang KEJAHILAN dan KEBODOHAN. Kenapa? jawapannya mudah sahaja, kerana sesiapa yang berada di bawah pengaruh dadah dan alkohol akan hilang pertimbangan akalnya. Penagih dadah ibarat BANGKAI bernyawa, penagih arak ibarat BINATANG yang berpandu nafsu sahaja...

Makanya, saya tidak pernah jemu menasihati anak-anak remaja agar jangan sesekali mendekati segala-gala yang busuk dan buruk tadi. Sayangi diri. Bayangkan betapa kehidupan ini bukanlah milik mutlak kita untuk disia-siakan. Kita tidak pernah meminta untuk dilahirkan...bahkan kita juga tidak pernah menginginkan kematian yang sia-sia. Tapi, Allah s.w.t telah memberikan kita satu kehidupan, sampai bila? hanya DIA jua yang Maha Mengetahui. Oleh itu, buatlah yang terbaik untuk kehidupan di sini dan di sana nanti. Jangan sesekali menjadikan setiap kesusahan, kesukaran dan cabaran hidup sebagai satu beban. Itu semua untuk mendidik kita sebenarnya...bukan sabagai alasan untuk merosakkan diri dan masa depan. Sesungguhnya kita tidak akan diuji dengan cabaran yang tidak mampu kita hadapi, percayalah...

Kita datang ini...satu roh, satu jasad. Bila pulang nanti...bawalah bakti padat berkat.

Kepada anak-anak di luar di sana...sayangi dirimu dan jangan tunjukkan kejahilanmu dengan rokok, arak dan dadah. Nasib tidak akan berubah sehinggalah kita berusaha mengubahnya. Yakinlah bahawa kita ini sebaik-baik ciptaan Tuhan, janganlah disia-siakan nikmat yang Tuhan beri. Mudah-mudahan kita menjadi manusia yang berguna untuk diri, keluarga, agama, bangsa dan negara...Insyaallah.

No comments: