Saturday, August 14, 2010

Tiada yang Percuma

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Terkadang kita merasakan bahawa masa itu terlalu cepat berlalu. Bagai baru semalam kita mula bersekolah, kini kita sudah mula dilanda demam peperiksaan. Hari ini pun kita sudah beberapa hari berpuasa...padahal bagai baru semalam kita menunggu anak bulan. Begitulah...

Sempena bulan Ramadan ini, cikgu hendak memetik sedikit kata-kata Ustaz Suharto Bin Sukarni (USIA) semasa memberi ceramah Di Ambang Ramadan pada 09 Ogos 2010 yang lalu, bahawa dalam hidup kita tidak ada apapun yang boleh diperoleh secara percuma. Semuanya perlu kita bayar, tidak dengan wang ringgit tetapi dengan usaha. Hendak membuka pintu syurga sekalipun perlu pada usaha. Usahakan menambah amalan baik. Pintu neraka juga ditutup dengan usaha, meninggalkan segala amalan yang dilarang. Benar belaka kenyataan bahawa dalam menempuh kehidupan, kita perlu kepada usaha. Dalam Islam juga kita disarankan agar terlebih dahulu berusaha sebelum berdoa dan bertawakal.

Kesedaran tentang usaha pasti ada dalam diri setiap kita. Para pelajar sudah tentu sedang berusaha untuk menempuh 'peperangan' ataupun peperiksaan. Janganlah terlalu gusar. Yakinlah setelah kita berusaha, pasti Allah akan memudahkan segala kerja kita...InsyaAllah. Kegagalan selalunya akan datang kepada orang yang tidak berusaha.Itupun setelah diingatkan, bukan sekali tetapi berkali-kali. Maksudnya, orang yang tidak berusaha tidak berhak menerima kemenangan.

Bulan Ramadan merupakan bulan yang mulia. Permulaannya rahmat, pertengahannya pengampunan dan akhirnya selamat dari api neraka. Bulan Ramadan juga diberkati kerana kita berusaha menahan diri, kita mengekang hawa nafsu. Amat rugilah kita yang tidak mahu mengambil manfaat dari bulan yang mulia ini. Jangan takut dengan cabaran puasa. Sejarah Islam membuktikan bagaimana tentera Islam berperang dalam bulan Ramadan (semasa Perang Badar) dan mereka beroleh kemenangan. Kemenangan adalah hak orang-orang yang benar.

Apa yang boleh saya simpulkan di sini ialah kita perlu berusaha. Untuk berjaya, kita perlu berusaha. Untuk mendapat kemenangan, kita perlu berusaha. Andainya kita tidak mahu berusaha, maka kejayaan itu tidak akan menjadi milik kita.

Anak-anak pelajar yang dikasihi, sementara ada kelapangan, berusahalah. Jangan sesekali kita berputus asa, jangan sesekali kita mengalah sebelum kita mencuba. Masih ada peluang untuk berjaya, maka belajarlah. Mudah-mudahan dengan usaha, anda beroleh kejayaan. Seperti juga kita berhari raya setelah kita berjaya berpuasa di bulan Ramadan.

Selamat berpuasa, Selamat berusaha...semoga kita beroleh kemenangan dan kegembiraan.InsyaAllah.

2 comments:

AbGJaS said...

hi aina,
justeru pelajar2 yg be'raya' slps dpt result adalah mereka yg rajin ber'puasa' semasa sekolahnya

Cikgu Aina said...

setuju dgn pdpt Abg Jas, puasa itu berkat...