Friday, July 30, 2010

Impian yang dimimpikan...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera,

'The future is always beginning now'... saya suka dengan ungkapan ini. Sukar dinafi kebenarannya. Masa depan sememangnya belum berlaku, tetapi...ianya pasti berlaku.InsyaAllah.

Maka, tidak salah kalau kita mula melakar masa depan kita hari ini. Meski masa depan itu berada di depan...kita juga yang akan merealisasikannya. Kita juga yang akan menjalaninya. Seandainya kita tidak merencananya hari ini, takut kalau-kalau nanti hidup kita penuh dengan kekesalan dan kekecewaan. Tiada siapa yang mahu merancang kegagalan, namun ramai yang menderita kesan dari kegagalan merancang dengan baik.

Memang benar, kadang-kadang kita merancang tetapi tuhan yang menentukan. Pada saya, setelah kita berusaha...sehabis daya, maka tidak akan ada kekesalan. Usaha dulu, doa dan kemudiannya tawakal. Setelah berusaha dan berdoa, kita yakinlah bahawa apa sahaja yang tersurat buat kita pasti ada hikmahnya.

Anak-anak murid hari ini kadang-kadang sukar melihat apa-apa yang tidak ada di depan mata. Masa depan adalah sesuatu yang tidak dapat dijangka hanya dengan mata. Lihatlah dengan mata hati dan akal budi. Masa depan adalah apa yang kita impikan. Maka bermimpilah...mimpilah yang indah-indah. Tetapi...Bangunlah!Berusahalah...buka mata seluas-luasnya...lihatlah,dengarlah...sejujur-jujurnya. Orang yang tidur tidak akan dapat menggenggam kejayaan. Orang yang tidur tidak akan menikmati masa depan yang diimpikan...

Oleh yang demikian, marilah kita kembali membuat renungan kendiri. Di mana kita? ke mana kita? Perjalanan yang jauh bermula dengan satu langkah. Pada setiap langkahmu anak-anakku, doa ibu, bapa, para guru akan sentiasa mengiring mu...InsyaAllah.

'When it comes to the future, there are three kinds of people: those who let it happen, those who make it happen, and those who wonder what happened...'

Semoga kita berjaya merealisasi mimpi-mimpi wangi. Di sini, di sana...pasti.InsyaAllah.

No comments: