Tuesday, July 6, 2010

Rasa CINTA

Assallamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.
Alhamdulillah, pada hari ini kita masih diberikan kesempatan untuk terus menikmati hidup. Kita sepatutnya bersyukur kerana dalam pada kita berjuang untuk kesejahteraan hidup, ada orang yang sedang berjuang untuk hidup…Maka, janganlah kita sia-siakan segala apa yang kita ada pada masa ini kerana kita tidak pasti sama ada semua ini akan kekal lama.
Hari ini saya nak bercerita tentang CINTA. Ya…cinta.
Setiap kali menyebut kata cinta, hati kita pasti berbunga rasa. Masakan tidak, cinta itu berkaitan soal perasaan. Menurut Kamus Dewan edisi IV, cinta itu merujuk kepada perasaan atau berperasaan sangat sayang, berperasaan sangat berahi,ingin akan sesuatu…(ms280-281). Kesimpulannya? Cinta memang berkait dengan perasaan terhadap sesuatu ataupun seseorang.
Kenapa saya memilih isu ‘CINTA’? Jawapannya mudah sahaja, kerana cinta itu suatu yang bersifat universal, sarwajagat. Cinta ada di mana-mana dan kerana cinta ramai yang kecewa. Cinta juga sering disalahguna, cinta juga sering diberikan tafsiran yang pelbagai rupa.
“Bekorban apa saja, harta ataupun nyawa, itulah kasih mesra, sejati dan mulia”. Lagu nyanyian Allahyarham Tan Sri P.Ramlee sering dilagukan. Demi cinta kononnya wajar bekorban apa saja. Malangnya, saya rasa ungkapan itu amat bahaya kalau dijadikan pegangan hidup para remaja.
Remaja sememangnya sangat sinonim dengan cinta. Remaja merupakan zaman yang sangat mengasyikkan apabila terperangkap dalam cinta. Remaja yang terperangkap dalam cinta sanggup mendepani apa dan siapa sahaja. Tiada siapa yang boleh menyanggah dua remaja yang sedang bercinta. Di barat kita temui Romeo dan Juliet, kita juga mendengar kisah Laila dan Majnun dan banyak lagi ikon remaja yang bercinta. You name it, they’ll have it…
Tapi…AWAS, cinta tidak pernah sempurna. Cinta tidak selalu bahagia. Kita bukannya hidup di alam khayalan selamanya. Cinta sahaja tidak cukup untuk hidup. Sebab itulah kita kena hidup dalam erti kata yang sebenar untuk mengenal cinta yang sebenar.
Saya tidak menentang cinta, bahkan saya juga pernah bercinta, mencintai, dicintai…lumrah. TETAPI, saya tidak bersetuju dengan ungkapan jatuh cinta, tidak sama sekali. Cinta perlu dipupuk. Cinta tidak jatuh sebaliknya perlu memilih tempat untuk tumbuh…cinta perlu berharga. Cinta perlu ada maruah. Cinta perlu ada IMAN. Manusia diberi anugerah perasaan, nafsu, keinginan, juga akal dan iman.
Cinta yang didorong oleh keinginan dan nafsu biasanya tidak kekal lama. Cinta sebegini tidak mempunyai maruah dan harga diri. That’s why they call it puppy love, dan orang melayu kata cinta monyet. Pesan saya pada remaja yang bercinta, bersabarlah. Jangan terlalu terpengaruh dengan keinginan untuk bercinta. Perjalanan hidup masih terlalu jauh untuk diberi noktah cinta. Berfikirlah dengan akal dan mata hati. Dengarlah suara ibu bapa, guru-guru dan bijak pandai. Letakkan cintamu itu di tempat yang wajar.
Junjung cinta itu tinggi-tinggi agar dirimu dihormati dan dihargai. “Cinta menciptakan rindu, juga membuat kita sendu”. Yakinlah janji Allah s.w.t bahawa orang yang baik akan mendapat jodoh yang baik. Maka saya percaya jika kita menjalani hidup sebaik-baiknya maka kita akan mendapat sebaik-baik jodoh juga.
Kita wajar mempunyai rasa cinta tetapi berilah batas kewajaran pada rasa cinta itu. Jangan sampai kita mati kerana cinta. Jangan sampai kita hilang harga diri kerana cinta. Cintai dulu dirimu, ibu bapamu, ilmu dan masa depanmu. Cintai dulu Tuhanmu sebelum kau menyerahkan cinta itu kepada seorang yang kita yakini menjaga amanah dengan sepenuh hati dan seikhlasnya.
Cinta BUKAN segalanya…maka JANGAN jadi HAMBA cinta . Hidup tidak boleh ditampung hanya dengan cinta. Hiduplah dengan sebaik-baiknya, maka cinta ada bukan hanya di mata, di hati, di jiwa tetapi di seluruh kehidupan kita.InsyaAllah.

3 comments:

Aina Jaafar said...

Kenyataan ini merupakan pendapat saya secara peribadi...terpulang kepada diri masing-masing dalam membuat penilaian.

AbGJaS said...

Hi Aina,
Ada satu lagu dolu2 (x ingat nama lagu n penyanyinya) yg bermula dgn liriknya;
'RASA CINTA...AJAIB NIKMATNYA...
....
....
Ahahh..sempat cari kat google - lagu DUNIAKU, penyanyi S.AHMAD:

DUNIAKU

Rasa cinta ajaib nikmatnya
Hanya nasib menentukan hidup
nampak riang tetapi gelita
Duniaku

Aku tahu indah alam maya
Merah hijau meliputi bumi
Langt biru tempatku berlindung
Duniaku

Di manakah dosa hamba
Betapa begini
Gelap gelita jadinya alam nyata
Ku hidup tidak berteman
Mungkin selamanya
Keindahan itu bukan milik daku

Tiap detik ku duduk berdoa
Muga Esa mencurah kurnia
Hilang lenyap gelap yang menutup
Duniaku

Di manakah dosa hamba
Betapa begini
Gelap gelita jadinya alam nayat
Ku hidup tidak berteman
Mungking selamanya
Keindahan itu bukan milik daku

Anonymous said...

Sulit untuk ku bisa...
Sangat sulit ku tak bisa...
Memisahkan segala..
Cinta dan benci yang kurasa...