Sunday, July 18, 2010

Jangan Pernah Didengarkan...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera..

Kita selalu mendengar orang berkata "anda tidak mungkin boleh melakukannya", "cita-cita itu terlalu tinggi untuk kamu", "kamu tidak akan lulus", "kata-katamu itu terlalu yakin bunyinya...pasti tidak tercapai olehmu..." ..dan macam-macam lagi suara-suara yang bernada negatif.

Hakikatnya? semua itu belum terjadi. Kita mungkin boleh melakukannya, kita mungkin juga tidak mampu melaksanakannya...tetapi yang penting kita mestilah berusaha mencapai apa yang kita cita-citakan. Berusaha bersungguh-sungguh, itu yang penting. Janganlah kita memperkecilkan kebolehan diri. Jangan kita dengar suara-suara kecil dari rasa takut dalam diri kita. Jangan pernah mahu menundukkan kepala kepada tanggapan kononnya orang lain itu lebih pandai, lebih hebat, lebih beruntung berbanding diri kita. Jangan pernah mahu meletakkan standard kita jauh di bawah. JANGAN...

Tuhan sudah berjanji bahawa nasib kita akan berubah jika kita terlebih dahulu berusaha mengubahnya. Yang penting usaha yang berterusan. Andai kita menempuh jalanan hidup kita dengan keyakinan, dengan keinginan, dengan rasa cinta yang kuat untuk berjaya...dengan izin Allah s.w.t, kita pasti berjaya.

Kita memsti membina kekuatan dan keyakinan kita bahawa dengan segala kudrat dan usaha kita, dengan segala keyakinan kita pada Tuhan, maka kriteria gagal dan berjaya tidak akan ditentukan oleh orang lain. Kitalah sendiri yang menentukan jatuh bangunnya kita dalam satu perjalanan hidup di pentas dunia ini.

saya kongsi ungkapan kata yang menarik ini untuk direnung bersama...
'Kita hidup di dunia untuk bekerja;
dan dari bekerja, kita belajar;
dan dari belajar, kita tahu;
dan dari tahu, kita berasa takjub;
dan dari rasa takjub, kita mendapat kearifan;
dan dari kearifan, kita menemukan kesederhanaan;
dan dari kesederhanaan, kita memberi perhatian;
dan dari perhatian, kita melihat apa yang harus kita kerjakan.'

Semoga kita dapat mendengar suara hati yang berbisik bahawa kita juga sebaik-baik ciptaan Allah s.w.t, dan kita juga boleh berjaya...pasti berjaya. InsyaAllah.

No comments: