Friday, October 8, 2010

Analogi Gol & Gincu

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera,

Mudah-mudahan hari ini lebih baik dari semalam. Mudah-mudahan juga hari esok akan lebih baik dari hari ini...InsyaAllah.

Pada 07 Oktober yang lalu, dalam Majlis Permuafakatan Pelajar Pra-U, Ibu bapa dan Sekolah , saya telah berpeluang untuk berkongsi cerita...Analogi Gol & Gincu.

Cerita ini sebenarnya berkait tentang matlamat hidup. Sengaja saya namakan Analogi Gol & Gincu kerana dua perkara itu amat dekat dengan para pelajar saya. Ceritanya mudah saja...
Dalam permainan bola sepak, kalah menang ditentukan dengan jaringan gol. Untuk menjaring gol, kita perlukan gawang. Apakah akan berlaku sekiranya kita tidak mempunyai gawang? Patinya kita tidak boleh menjaringkan gol. Betul? Tidak boleh menjaringkan gol akan menyebabkan kita tidak dapat meraih kemenangan...kan?
Gincu? perempuan sering dikaitkan dengan kecantikan. Saya pasti tidak ada seorangpun pelajar khususnya pelajar perempuan yang tidak kenal akan gincu @ lipstick. Bayangkan...kita mempunyai gincu , yang cantik...('branded' lagi)tapi malangnya kita tidak mempunyai bibir. Maka...di manakah akan kita oleskan warna gincu yang cantik tadi? di pipi? di hidung? di mata? di telinga? Memang boleh dioles di tempat-tempat yang saya sebutkan tadi, tetapi...cantikkah? maniskah kita kalau bergincu di dagu? bayangkan...(hmmmm...)

Analogi yang ringkas itu membayangkan bagaimana keadaannya jika kita tidak mempunyai matlamat dalam setiap sesuatu yang kita kerjakan. Apa matlamat kita dalam belajar? Apa pula matlamat kita dalam peperiksaan? Kalau kita inginkan lulus...lulus yang bagaimana? Semuanya mestilah jelas. Dalam STPM, matlamat kita lulus, oleh yang demikian kita mesti menyasarkan mendapat prinsipal dalam satu subjek. Subjek apa? kita mesti tahu. Adakah memadai hanya dengan satu prinsipal saja jika ingin melanjutkan pelajaran ke IPTA? sudah tentu tidak kan? Maka subjek apa yang akan memberikan kita prinsipal dalam peperiksaan STPM itu? kita mesti tahu...dan kita mesti mengusahakannya. Semua matlamat itu merupakan 'gawang' atau 'bibir' kita tadi...Dengan adanya matlamat, kita boleh menyalurkan usaha dan tenaga kita ke arah yang betul dan sepatutnya. Tanpa matlamat, kita akan melakukan banyak pembaziran...masa, tenaga dan mungkin juga masa depan...Be very careful.

Kadang-kadang perkara kecil yang kita lakukan memberi kesan yang amat besar dan bermakna dalam hidup. Saya suka bercerita yang pada saya boleh menyentuh rasa. Kala hati tersentuh, kita akan berfikir. Sebaik kita berfikir, kita akan mula bertindak. Bertindak itu merupakan satu usaha...Usaha itulah yang kita perlukan untuk menjadi lebih baik.InsyaAllah.

No comments: