Thursday, October 14, 2010

Seindah senyuman

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera,
Ada kalanya, kita berasa berat untuk tersenyum. Kenapa? Atas pelbagai sebab dan alasan…kan? Ahli sains mendapati hanya dengan memaksa bibir kita mengorak senyuman sudah cukup membuatkan kita berasa lebih bersemangat. Kesannya, kita juga akan berasa lebih ceria. Orang-orang di sekeliling kita juga akan berasa gembira…
Saya sering juga menanya diri sendiri, “sudahkah saya tersenyum hari ini?”. “Sudahkah saya ketawa bersama anak-anak saya hari ini?”…hal ini turut melibatkan anak-anak murid saya.
Biasanya anak-anak (termasuklah anak-anak murid saya) akan ketawa apabila saya secara tidak sengaja melakukan perkara-perkara yang lucu. Misalnya saya menulis dengan pen marker yang tidak berdakwat di kelas, atau…saya sengaja berkongsi cerita lucu dengan anak-anak.
Mendidik anak adalah satu tugas yang berat, apatah lagi anak-anak orang di sekolah. Semua guru menyedari hal ini dan tidak perlu diperingatkan tentangnya.
Tidak semua perkara akan membuat kita tersenyum, apatah lagi ketawa. Saya tidak ketawa apabila anak murid saya tidak membuat kerjarumah atau tugasan. Saya juga tidak ketawa apabila anak murid saya memberitahu yang dia tidak mampu membeli buku rujukan. Bahkan adalah tidak melucukan apabila anak murid saya gagal dalam peperiksaan.
Tetapi, bersusah hati juga tidak membantu mengatasi perkara tersebut, malahan ianya tidak akan membuat saya gembira. Sebaliknya bersusah hati hanya akan menambah kedut di muka saya…hmmmmp.
SENYUMAN boleh mengurangkan tekanan dan menceriakan diri kita. Senyum dan tawa juga mampu meringankan beban dan melegakan fikiran. Tidak susah untuk tersenyum sebenarnya, kita boleh berjenaka kan? Namun AWAS…tidak semua jenaka melucukan. Ada jenaka yang boleh menyinggung perasaan atau mempersenda malah menjatuhkan maruah orang lain…Maka, kita perlu berhati-hati.
Apa yang penting, kita perlu mengambil ringan sesuatu keadaan apabila PERLU. Ketawa dan senyumlah sekerap mungkin supaya kita sentiasa bersemangat dan bertenaga untuk menghadapi sebarang kesulitan yang mungkin menjelma pada bila-bila masa.
Senyum merupakan sedekah yang tidak melibatkan kos… Mudah-mudahan kita mampu mendepani segala dugaan hidup kita dengan senyuman… “Pssst…Sudahkan anda tersenyum untuk hari ini???” Senyuman yang indah, dari hati…akan sampai ke hati. InsyaAllah

No comments: