Monday, December 6, 2010

Suratan atau kebetulan...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera,

Disember sudah menjelma...sekejap saja kan? Bagaimana cuti anda setakat ini? Ada yang seronok, ada yang bingung, ada yang bosan...dan ada yang masih berjuang dengan peperiksaan...Apa saja yang sedang kita hadapi sekarang, sekejap lagi akan berlalu dan menjadi kenangan. Segalanya bakal jadi sesuatu yang diperkata atau diingat-ingat sahaja. Begitulah resam hidup. Segalanya sementara belaka...

Oleh yang demikian, kita perlulah merancang setiap satunya dengan baik agar tidak ada kekesalan di kemudian hari. Bagaimanapun, ada yang berlaku tanpa dirancang. Usah dikesalkan. Hadapi saja dengan penuh keyakinan dan hati yang lapang. Kadang-kadang hidup kita memang begitu. Kita merancang, tapi Tuhan yang menentukan segala-galanya. Perkara itu tidak boleh dinafi. Maka ada yang kata rancanglah sebaik-baiknya (sayalah yang selalu berpesan sebegitu...), ada pula yang berkata ikut sajalah untung nasib diri. Jika terlalu merancang, keseronokan hidup akan hilang...hmmmmmmmm, pendapat orang ada pelbagai...kan?

Saya bagaimanapun percaya bahawa kita mesti merencana sesuatu. Cuma tidaklah terlalu rigid. Kita perlu bersedia menghadapi segala kemungkinan, sama ada suka, duka, atau apa-apa saja yang mungkin berlaku. Tidak salahkan? Kita sentiasa perlukan jaket keselamatan...meski kita pandai berenang. Kenapa? kerana kadang-kadang kita tidak tahu berapa lama kita kena bertahan...maka, segalanya berkemungkinan. Kita perlu bersedia.

Pada saya, hidup ini sememangnya suratan, hanya kita yang sering menafsirnya sebagai satu kebetulan. Andai kita membuat perkiraan yang betul, saya yakin kita akan lebih positif dalam hidup. Kita akan melihat kehidupan kita bukan saja dengan mata, tapi juga dengan jiwa dan minda yang terbuka. Sesungguhnya hidup yang sementara ini perlu kita berikan makna agar tidak kita kesali nanti. Sama ada suka atau duka...itulah suratan kita, namun perlu terlebih dahulu kita berusaha dan berdoa, agar nanti kita tidak bertanya sama ada ini suratan atau kebetulan dalam hidup kita.Saya sentiasa berdoa dan mendoakan mudah-mudahan kita diberikan kejayaan dan keberkatan hidup, di dunia dan akhirat. InsyaAllah.

No comments: