Friday, December 31, 2010

Tidak akan berulang...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Tinggal beberapa detik saja lagi tirai 2010 akan berlabuh. Pastinya segala yang berlalu itu tidak akan berulang. Memang begitulah fitrah kehidupan. Kita tidak pernah diberikan keupayaan untuk menghentikan waktu, memutarnya semula atau menpercepat masa. Semua itu bukan milik kita.

Maka, yang tinggal pada kita hanyalah kenangan sama ada suka atau duka. Masih ada pada kita hanyalah harapan dan keinginan. Tidak dilupakan turut ada pada kita adalah rintihan dan penyesalan...kan?

2010 bakal meninggalkan kita dengan 1001 kisah yang pastinya memberi makna pada kehidupan kita sebagai seorang insan. Ketawa atau airmata? kitalah yang merasa. Kita merancang, berusaha, berdoa dan bertawakal...namun Allah s.w.t juga yang menentukan segalanya.

Kepada anak-anak/ adik-adik pelajar, berusahalah untuk mengambil iktibar daripada apa yang telah berlaku dengan sebaik mungkin. Hidup ini banyak rahsianya sama ada yang tersurat, mahupun yang tersirat. Kita perlu melihat bukan hanya dengan mata, tetapi juga dengan hati nurani. Semoga kita mendapat kehidupan yang lebih baik.InsyaAllah.

Ungkapan John Maxwell ini amat menarik perhatian saya..."A winner is big enough to admit his mistakes, smart enough to profit from them, and strong enough to correct them".

Dalam kehidupan kita, kesilapan dan kasalahan boleh berlaku.Kita ini manusia biasa...kan? Namun, untuk berjaya kita mesti belajar daripadanya. Kita bersyukur kerana diberikan nikmat hidup, dan bersyukur kerana kita diberi peluang memperbaik diri. Berusahalah agar kehidupan kita hari ini lebih baik dari semalam dan teruslah berusaha mudah-mudahan esok bakal lebih baik dari hari ini. InsyaAllah.

Bagaimanapun, janganlah terlalu menghamba diri pada sebuah kesempurnaan. Kita juga perlu bernafas untuk hidup...nikmatilah kehidupan kerana kita tidak tahu sampai bilakah hayat kita? Pesan saya, isilah detik waktu dengan bermakna, rancanglah kehidupan sebaiknya agar nanti kita tidak sarat dengan penyesalan.

Selamat Tahun Baru 2011.

No comments: