Saturday, January 1, 2011

Demi masa...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera...

Hari ini kita sudahpun berada pada tahun 2011. Penantian, Sambutan, ucap selamat dan kegirangan menunggu detik 2011 sudahpun berlalu dan menjadi sebahagian daripada masa lalu kita. Maka...selepas semua itu, apakah cerita kita yang seterusnya?

Tahun baru sangat sinonim dengan azam baru...kan? Pelbagai azam yang difikirkan dan ada juga yang dicanangkan, tapi...sering kali kita diamkan segala azam yang yang tidak kesampaian pada tahun sebelumnya. Kenapa? kerana sudah menjadi lumrah kita ini sebagai manusia untuk melihat hanya apa yang mahu kita lihat. Kerap kali kita melihat hanya dengan sebelah mata, atau melihat tapi tidak memandang sepenuhnya...Celik tapi buta!!!

Maka, kita tidak seharusnya menjadi begitu taksub dengan 'azam baru'. Memadailah kita berjanji pada diri kita agar menjadi insan yang lebih baik, cukuplah kalau kita berusaha agar hari ini lebih baik daripada semalam dan esok lebih baik daripada hari ini. Bagaimanapun..'talk is cheap'...lantaran itu kita tidak boleh hanya setakat berkata-kata tanpa disusuli dengan usaha. Kita adalah apa yang kita katakan dan kita usahakan. Maka...berusahalah sebaiknya untuk menjadi apa yang kita hajati.

Jika kita fikirkan boleh, kita pasti boleh melakukan...jika kita fikirkan ragu-ragu, usaha jadi tidak menentu. Jika kita fikirkan kepayahan, kita menghampiri kegagalan. Jika kita fikirkan kemenangan, kita menghampiri kejayaan...InsyaAllah

Pada sesi persekolahan kali ini, ingatlah bahawa 'demi masa...sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berpesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran'. Oleh itu anak-anak/ adik-adik pelajar yang dikasihi...tekunlah dengan ilmu dan amalan baikmu. Berusahalah sehabis dayamu, berdoalah serendah hatimu dan bertawakal lah. Mudah-mudahan dipermudahkan segala urusanmu di dunia dan di akhirat. InsyaAllah.

No comments: