Sunday, March 13, 2011

Harga Remaja

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera

Harga remaja? kenapa mesti ditanya soalan itu? Biarkanlah remaja menikmati hidup mereka semaunya. Kalaulah boleh kita katakan itu jawapannya. Namun, jawapannya tidak semudah itu. Sampai bila-bilapun harga remaja itu tidak ternilaikan. Amat mahal sesungguhnya!

Remaja meupakan zaman yang penuh cabaran dan gelora. Zaman peralihan antara alam kanak-kanak dan dewasa. Remaja mahukan hak seorang dewasa, tetapi tidak mahu memikul amanah dan tanggung jawab sebagai seorang dewasa. Remaja mahukan keriangan dan kebebasan kanak-kanak, tetapi tidak lagi mahu dianggap sebagai kanak-kanak yang tertakluk kepada ibu bapa dan orang dewasa. Keliru...kan?

Pesan saya sebagai seorang dewasa yang sudah lama meninggalkan alam remaja (tetapi masih sentiasa berdepan dengan karenah remaja sama ada anak sendiri mahupun anak-anak murid), hadapilah dan tempuhilah zaman remajamu dengan keberanian dan kebijaksanaan. Bukan berani yang membuta tuli, tetapi berani dengan keyakinan iman di hati. Benteng iman akan boleh mendepani apa saja. Remaja juga perlu bijaksana dalam menilai kehidupan. Remaja perlu merujuk kepada orang dewasa untuk mendapatkan tunjuk ajar dan bimbingan kerana pada peringkat ini anak-anak terlalu sempurna pemikirannya. Waspada dan telitilah dalam memilih teman dan rakan. Sesungguhnya rakan-rakan merupakan ahli keluarga yang kita pilih...maka pilihlah keluarga yang boleh menjamin kegembiraan bukan saja di dunia, tetapi sampai akhirat.InsyaAllah...

Kepada anak-anak remaja di luar sana...hargailah dirimu dan zaman remajamu. Jangan terpedaya dengan helah dan tipu daya dunia yang menjebakmu ke lara hidup yang akan kau kesali kemudian hari. Yakinlah Allah s.w.t menjanjikan kehidupan yang baik asal saja kita sanggup berusaha mencarinya. Semoga remajamu menjadi saat termanis dalam kehidupanmu. InsyaAllah.




* sajak Harga Remaja yang dilagukan...

No comments: