Thursday, December 18, 2014

Hujan lebat di luar sana, sedang tadi pagi cuaca begitu cantik sekali...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kadang-kadang hidup kita dipenuhi dengan segala kemungkinan. Suratan atau kebetulan? Pilihannya ada di tangan kita sendiri. :-)

2014 hampir ke penghujungnya. Pasti ramai yang mula mengucap selamat dan membina azam untuk 2015. Saya pun begitu juga...hehehehe. 'Kita serupaaaaa' ;-)  Namun jangan lupa untuk membuat refleksi diri ya? Menilai kembali segala yang telah kita lalui sepanjang perjalanan hidup ini. Kadang-kadang kita teruja dengan harapan sehingga kita lupa pada hakikat. Membuat refleksi penting untuk memperbaiki diri. TAPI...awas! bukan untuk kita menangis dan menyesali diri sehingga lupa memberi ruang untuk proses menambahbaik.  Tidak salah menangis dan menyesal, tapi jangan sampai hilang punca. Kesempurnaan itu bukan milik kita...kan? Kita boleh berusaha sehabis daya untuk sebuah kesempurnaan ,tetapi perlu akur kepada keterbatasan kita .  Kelebihan kita sebagai manusia adalah akal. Maka berfikir dan berusahalah tanpa kenal putus asa. Pada masa yang sama jangan lupa berdoa. Andai kita berusaha, jalan akan sentiasa ada buat kita. Yakini itu...

Sebentar tadi saya berfikir sendiri dan berjanji untuk lebih bersyukur kali ini. Saya juga mempunyai kekesalan sendiri, juga ada hajat-hajat yang tidak tertunai, mimpi-mimpi yang tidak tergapai dan senarai itu akan semakin panjang jika mahu diteruskan. Begitupun saya masih dikurnia pelbagai nikmat. Tidak terhitung banyaknya. Alhamdulillah...terima kasih Tuhan atas ehsan dan nikmatmu buat seorang 'aku' yang terkadang lebih banyak mengeluh dari bersyukur. Terkadang jangkaan kita terlalu melangit sehingga lupa melihat rumput yang dipijak di bumi. Hmmmmm... :'(

Hujan lebat sudah pun berhenti...tinggal lagi bumi masih basah. Matahari tetap juga memberi sinar, without fail...right?

Bersyukurlah biarpun hujan atau panas. Pasti ada hikmah yang dibawa kepada kita. 2014 pasti berlalu, 2015 pasti akan datang dengan izin Allah s.w.t.  Berdoa dan berusahalah agar setiap nafas yang kita hela ini akan memberi kebaikan kepada kita dan yang lainnya. Lillahi ta'ala...Aamiin.

"I have too many flaws to be perfect. But I have too many blessing to be ungrateful..."


No comments: