Tuesday, April 26, 2011

Menghargai...

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera

Selagi kita bernama manusia, selagi itulah kita akan berdepan dengan segala dugaan dan cabaran. Tidak sempurna kehidupan manusia tanpa dugaan. Dugaan bermaksud cubaan atau ujian. Dalam kehidupan , dugaan bertujuan menguji keimanan dan kesabaran kita. Maka, apapun dugaan hidup yang sedang kita hadapi, bersabarlah. Hadapilah semuanya dengan ketabahan, kekuatan dan keimanan. InsyaAllah dugaan itu akan pasti berlalu. Jangan sesekali berputus asa dengan kasih sayang Allah.

Ada yang berkata dugaan yang kita hadapi tidak sehebat dugaan yang sedang mereka hadapi. Hanya Allah jua yang maha mengetahui...Kita sebagai insan tidak boleh menjatuh hukum sesedap rasa. Dugaan datang dalam pelbagai cara. Ada yang diuji dengan kedukaan, ada yang diuji dengan kehilangan, ada pula diuji dengan kesakitan...dan seribu satu bentuk ujian. Jangan pula kita lupa bahawa ada antara kita yang diuji dengan nikmat dan kesenangan, ada yang diuji dengan seribu satu kelebihan, namun...semua itu tetap dugaan kan?

Maka, apapun bentuk ujian dan dugaan kita, hadapilah dengan tabah dan yakinlah bahawa andai kita bersabar dan bertakwa kita pasti akan beroleh kejayaan dan kemenangan. Janganlah kita kesali nasib diri, sebaliknya kita perlu bersikap positif.
easier said than done? Cubalah...

Hari ini saya diuji dengan masalah pada peti suara. Kesannya saya hilang upaya untuk bersuara, (mudah-mudahan saya akan diberi kesembuhan). Sebagai guru, saya berdepan dengan masalah yang besar! Tapi alhamdulillah saya masih boleh berkomunikasi dalam pelbagai cara. Kesakitan ini mengajar saya untuk menghargai dan mensyukuri nikmat suara yang Allah beri. Saya juga perlu lebih kreatif kala berdepan dengan pelajar-pelajar saya. Saya juga diberikan peluang untuk lebih menyayangi diri sebelum saya menyayangi orang lain (kenalah jaga kesihatan...)

Mungkin dugaan ini kelihatan kecil dan 'funny' tapi tidak pada saya. Pada saat saya hilang suara, di luar sana ada insan yang kehilangan nyawa...Maka saya bersyukur kerana saya masih punya apa yang saya ada...alhamdulillah.

Oleh yang demikian, mari kita hadapi hidup dengan rasa syukur dan berterima kasih. Yakinlah bahawa Allah tidak menguji kita keran benci sebaliknya kerana ingin mengajar kita erti menghargai, bersabar dan reda. Tuhan tidak akan menguji kita dengan sesuatu yang tidak mampu kita hadapi. InsyaAllah. Namun jangan pula hanya berpeluk tubuh dan mengharapkan dugaan itu berlalu, sebaliknya berusahalah, berfikirlah dengan bijaksana, merujuklah kepada orang-orang yang lebih tahu. Kelak dugaan itu akan tinggal sebagai kenangan dan pengalaman...

1 comment:

Anonymous said...

Smile - don’t frown ,
Look up - don’t look down,
Believe in yourself ,
Don’t let yourself go ,
Just be who you are ...
And let your live flow